24 februari 2014

Mantelzorgers beter ondersteunen

De PvdA vindt dat mantelzorgers de ondersteuning moeten krijgen die zij verdienen. Daarom wil de partij in elke gemeente een steunpunt voor mantelzorgers, extra professionele ondersteuning voor de vele jonge mantelzorgers en betere voorlichting aan werkgevers en op scholen. Dit staat in het actieplan ‘Steun de Mantelzorger’.

De inzet van mantelzorgers is van onschatbare waarde. Mantelzorgers moeten dan ook de steun krijgen die ze nodig hebben. Daarom wil de PvdA de komende vier jaar in elke gemeente  een steunpunt mantelzorg te realiseren. Hier kunnen mantelzorgers terecht met al hun vragen. Bijvoorbeeld over financiële tegemoetkoming, over hoe je afspraken maakt met je werkgever en over het ontlasten van zorgtaken door respijtzorg.

Ook wil de PvdA meer aandacht voor het lot van jonge mantelzorgers. Sommige kinderen leveren al vanaf zeer jonge leeftijd mantelzorg aan hun zieke of gehandicapte ouder, broer of zus. Daarom moet er extra professionele ondersteuning voor deze groep komen.  Jonge mantelzorgers moeten ook de kans krijgen om nog gewoon ‘kind’ te kunnen zijn.

De PvdA maakt zich ook sterk voor betere voorlichting op scholen en bij werkgevers. Vaak weet men op het werk, in de wijk of op school niet eens dat een collega, buurt- of klasgenoot thuis voor een ouder of ander familielid zorgt. Terwijl begrip van de omgeving cruciaal is voor mantelzorgers.

Voor meer informatie zie PvdA_Actieplan Steun de Mantelzorger